FAQ
Under den här rubriken har vi försökt besvara alla frågor om våra betalnings- och fraktsätt liksom om dataskydd och om hur man använder webbsidan. De viktigaste frågorna om produkterna och deras teknik har vi också svarat på här.
-
Allmänna frågor
-
Är det möjligt att jämföra produkter i online-shoppen?
Du kan jämföra flera produkter med varandra i vår online-shop genom att klicka på funktionen "Jämför" på artikeldetaljsidan och lägga till produkten du vill jämföra Under "Artikeljämförelse" finns nu alla produkter som kan jämföras i en tabell med alla detaljer och tekniska data listade. Därmed är en optimal jämförelse möjlig.
-
Kan jag radera en artikel ur produktjämförelsen eller beställa den direkt?
Ja. För att radera en artikel ur listan klickar man bara på "Ta bort artikel" på slutet. För att enkelt kunna beställa varan finns det en knapp med "Till varukorgen" under varje produkt. När du klickar på symbolen läggs produkten automatiskt i din varukorg och kan sedan beställas därifrån.
-
Hur kan jag välja ut min bil i onlineshoppen?
Du kan välja din bil via nyckelnumren (siffra "till 2" och "till 3" eller 2.1 och 2.2) i registreringsbeviset eller via komfortsökningen "steg-för-steg".
-
Var hittar jag nyckelnumren för min bil?
De nödvändiga nyckelnumren finns angivna i registreringsbeviset (gamla versionen) under punkt 2 och 3. I del I av registreringsbeviset (nya versionen) finns uppgifterna under punkt 2.1 och 2.2. Under punkt 2.2 kan det vara bokstäver i stället för siffror. Ange helt enkelt de första tre bokstäverna från 2.2 vid nyckelnummersökningen.
-
Varför visa det flera bilar under nyckelnummerinmatningen och vad ska jag göra?
Det kan till exempel bero på modellbyten från tillverkaren. Jämför noga uppgifter som motoreffekt, årsmodell och utförande för dem visade bilarna med uppgifterna i dina fordonspapper. När de passande bilen är funnen, så välj den med knappen "Överta nu".
-
Varför visas det ingen bil efter nyckelnummersökningen?
För importbilar (nyckelnummer till 3 eller 2.2 lika med 000) och för nya bilar är nyckelsökningen inte möjlig. Här måste man välja bilen med steg-för-steg-sökningen.
-
Varför visas ingen utvärdering av den valda produkten?
Om vi inte har någon utvärdering av produkten, kan man heller inte välja den knappen. Du får gärna skriva en utvärdering av produkten själv. För att göra det, måste du logga in med dina inloggningsuppgifter. Om du är inloggad öppnas ett popup-fönster och du kan börja med utvärderingen. Om inte så måste du avblockera popup-blockeraren på din webbläsare.
-
Kan jag rekommendera en intressant produkt vidare?
Ja. Om du klickar på knappen "Rekommendera" så öppnas ett fönster där du kan skriva in e-postadress till avsändaren och mottagaren samt övrig information.
-
Var hittar jag monteringsanvisningen för produkten?
Vid artikeldetaljerna finns en monteringsanvisning från produktens tillverkare under knappen "Monteringsanvisningar". Här kan det även finnas monteringsdokumentation eller ytterligare bilder.
-
Kan jag få specialvillkor eller rabatt vid större mängder?
Det visas när du anger mängden av produkten. Då visas informationen, att vi från och med ett antal av.. kan erbjuda specialvillkor. Kontakta i så fall vår kundservice på nummer 0734 71 19 00 eller skriv ett mejl till info@rameder.se .
-
Måste jag registrera mig hos RAMEDER för att gör en beställning?
Nej. Det går bra att beställa utan registrering. Klicka då vid beställningen på knappen "Köp utan registrering" vid punkten "Registrering".
-
Vad kan jag göra om jag har glömt mitt lösenord?
Klicka här på knappen "Glömt lösenordet" vid punkten Registrering vid beställningen Du får ett automatiskt skapat mejl med ditt lösenord.
-
Hur går det till att registrera sig hos RAMEDER?
När du har lagt alla varorna i varukorgen klickar du på knappen "Till kassan". Hår kan du registrera dig som ny kund.
-
Vilka uppgifter behöver RAMEDER från mig för att jag ska kunna registrera mig som kund?
Vi behöver för- och efternamn, fullständig adress och e-postadress. Du väljer själv ett lösenord för att logga in hos RAMEDER.
-
Hur går det till att beställa hos RAMEDER?
Hos oss kan du beställa per telefon, i onlineshoppen, per mejl, per fax eller per post.
-
Finns det en katalog för privatkunder?
Nej. Vår återförsäljarkatalog får endast företag i fordonsbranschen. Är du innehavare av ett företag i fordonsbranschen. Skicka oss registreringsbevis för din firma (företagsregistrering eller brevpapper med företagsstämpel som) per e-post, fax eller post. För alla kunder som inte är verksamma inom fordonsbranschen finns vårt kompletta produktutbud alltid uppdaterat i vår onlineshop.
-
Var finns RAMEDERs Allmänna affärsvillkor (AGB)?
De finns i området "Juridisk information" under punkten AGB.
-
Hur kan jag komma i kontakt med RAMEDER?
Adress, telefonnummer och e-postadress till oss hittar du under Kontakt i området "Service". Vägbeskrivningen till oss finns på "Hitta hit" under rubriken "Om RAMEDER".
-
Är det möjligt att jämföra produkter i online-shoppen?
-
Frågor om betalningssätt
-
Vilka betalningsmöjligheter har jag som kund hos RAMEDER?
Hos oss kan man betala med postförskott, kreditkort (VISA/MasterCard) och PayPal.
-
Vad betyder kreditkortsbetalning?
Man kan betala med Visa- eller Master/Eurocard hos oss. Då behöver man kreditkortsnumret, giltighetsdatum och kortets kontrollnummer. Överföringen av uppgifterna sker med en säker, krypterad överföringsmetod.
-
Vad betyder PayPal?
PayPal är en online-betalningstjänst som man kan betala sina online-inköp med snabbt, enkelt och enkelt både från eBay och många andra online-shops. PayPal används för närvarande av mer än 100 miljoner medlemmar. Även du kan ha nytta av fördelarna som en PayPal-registrering erbjuder. Med PayPal betalar man enkelt med några klickar. Säljaren får sina pengar omedelbart efter det att du har bekräftat betalningen. Din bankförbindelse eller dina kreditkortsuppgifter förs inte vidare till säljaren.
-
Varför satsar vi på PayPal?
För oss står kunden i centrum och det betyder att vi satsar på att ständigt optimera våra kunders köpupplevelse. Det var vår avsikt att göra köpet enklare och tydligare med PayPal. Vi satsar på PayPal, eftersom de vanligaste betalningsmetoderna redan är integrerade och bara kan ha nytta av de erfarenheter som PayPal har gjort med sina 5 miljoner tyska medlemmar.
-
Hur går det till att registrera sig hos PayPal?
Under inköpsprocessen får du en fråga om du vill slutföra ditt köp via PayPal, eller också kan du använda knappen på bilden till höger "Registrera dig nu". Den leder direkt till PayPal-registreringen. Registreringen är naturligtvis kostnadsfri.
-
Vilka betalningsmetoder stödjer PayPal?
Du har de vanligaste betalningsmetoderna att tillgå: Autogiro, kreditkort, Giropay och betalning från tillgodohavande. Autogiro är den populäraste betalningsmetoden för näthandeln. Kreditkort är speciellt omtyckt bland köpare från utlandet och blir allt vanligare även i Tyskland. Vid betalning från tillgodohavandet dras beloppet direkt från ditt PayPal-konto. Då loggar du dig direkt från PayPal till din internetbank.
-
Vilka betalningsmöjligheter har jag som kund hos RAMEDER?
-
Frågor om frakten
-
Vilken fraktoperatör anlitas?
Din försändelse skickas med UPS.
-
Vilken leveranstid kan jag räkna med?
Tillgängliga varor får du med standardfrakt inom 2-3 arbetsdagar med UPS.
-
Vad innebär fraktsättet standard försändelse?
Med standard försändelse får du produkten inom 2-3 arbetsdagar med UPS.
-
Hur vet jag om en produkt är tillgänglig?
En produkts tillgänglighet visas vid artikeldetaljerna och i översiktslistan.
grön - direkt leveransklar
gul - leveransdatum okänt
gul/grön - leveransklar om 2-3 dagar
röd - ej tillgänglig -
Vad kan frakten kosta?
Fraktpriset beror på valt betalningssätt, varans vikt liksom till vilket land varan ska skickas. Exakt information får du under Fraktkostnad i serviceområdet.
-
Kan man välja en annan leveransadress?
Ja. Det går att få sin leverans till en annan adress. När du har registrerat dig som kund kan du spara upp till 6 olika leveransadresser vid "Mitt konto".
-
Kan man ändra en leveransadress?
Ja. Vid "Mitt konto" kan du när som helst ändra leveransadressen med knappen "Ändra adress". Man kan radera en adress med knappen "Radera adress".
-
Kan man bestämma en standard-leveransadress?
Ja. I "Mitt konto" kan man ange en av de sparade leveransadresserna som standard-leveransadress med knappen "Bestäm som standard-leveransadress".
-
Kan man söka efter ett visst uppdragsnummer?
Ja. I "Mitt konto" under "Mina beställningar" kan man söka efter ett uppdragsnummer. Man kan också visa uppdragen från en viss tid eller de sista 5, 10, 25 eller 50 uppdragen.
-
Vad gör jag om mitt paket kommer fram defekt?
I dessa fall är det mycket viktigt att du tar kontakt med oss omedelbart så att vi kan kontakta avsändaren. Om delar av varan är skadade eller skickar vi dem som reservdelar eller också byter vi hela leveransen. Det är till stor hjälp för oss om du tar bilder av den skadade sändningen och mejlar dem.
Ta helst inte emot varan om den tydligt uppvisar en transportskada, dvs om paketet är skadat utvändigt. -
Kan jag sända tillbaka en felaktigt beställd vara?
Alla varor kan utan motivering sändas tillbaka till oss inom en månad från mottagningsdagen. Ta även gärna kontakt med oss per telefon 0734 71 19 00 . Ytterligare detaljer framgår av våra Allmänna affärsvillkor (AGB).
-
Kan jag ändra mitt lösenord?
Ja. På platsen "Mitt konto" kan du ändra ditt lösenord. Förutsättningen är att du redan är inloggad.
-
Har min beställning redan skickats efter valet av betalnings- och fraktvillkor?
Nej. Innan din beställning är slutförd får du ytterligare en sammanfattning över uppdragsgivare, räkningsmottagare, eventuellt annan leveransadress, vald betalnings- och frakttyp liksom vilka produkter som finns i varukorgen. Även fraktkostnaderna och eventuellt tillkommande expresskostnader visas en gång till. Inte förrän du trycker på knappen "Slutför beställningen" förmedlas beställningen till oss.
-
Får jag ett bekräftelse-mejl från RAMEDER?
Ja. När din beställning har kommit till oss får du ett mejl från oss. Det får du sedan igen när vid har bearbetat ditt uppdrag och det förbereds för avsändning.
-
Kan man följa sändningen på internet?
Ja. Om du loggar in, kan du på platsen "Mitt konto" se den aktuella statusen för din beställning. När uppdraget har statusen "Avsänt" kan sändningen följas. Klicka på "Detaljer" för att öppna Spåra paket.
-
Vad händer om leveransen försenas?
Då får du ett mejl från oss. Om den nya leveranstiden skulle vara för lång kan du avbeställa uppdraget.
-
Vilken fraktoperatör anlitas?
-
Frågor om dataskydd
-
Får jag automatiskt ett nyhetsbrev från RAMEDER?
Nej. I "Mitt konto" kan du under "Registreringsuppgifter" prenumerera på vårt nyhetsbrev eller avbryta prenumerationen om du inte vill ha det längre. Till det behöver vi din e-postadress.
-
Är mina personuppgifter skyddade?
Ja. Säkerheten är högt prioriterad hos Rameder och vi är mycket noga med att skydda dina personuppgifter. Vi använder de uppgifter som du har lämnat om dig själv uteslutande för att bearbeta ditt ärende och möjliggöra trevliga inköp hos oss.
-
På vilket sätt skyddas mina personuppgifter?
När du till exempel gör en beställning hos oss behöver vi ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ev. kreditkortsnummer med giltighetstid och kontrollnummer. Med dessa uppgifter kan vi bearbeta uppdraget och informera dig om din beställnings status via e-post eller i brådskande fall per telefon.
Om du vill använder vi uppgifterna till att aktivera en snabbåtkomst för dig. Med hjälp av snabbåtkomsten kan du göra framtida beställningar snabbare och enklare. Om du deltar i en utlottning eller någon annan aktion så behöver vid namn, adress och e-postadress för att eventuellt kunna kontakta dig.
Om uppgifterna bearbetas av vår dataavdelning för att förbättra vår kundservice eller av tekniska skäl hos RAMEDER, så säkerställer vi att din rät till integritet respekteras fullständigt. -
Vad händer med mina uppgifter?
RAMEDER lämnar inga uppgifter om dig vidare till andra utanför RAMEDER med undantag för företag som har i uppdrag att sköta leveransen och andra som deltar i processen.
-
Hur skyddas kundinformationen hos RAMEDER?
Vi använder en säker överföringsmetod, den så kallade "Secure Socket Lager" SSL-överföring ständigt med 128-bitars kryptering för att skydda dina uppgifter och för att bearbeta informationen. Alla data som överförs med den här metoder krypteras innan de sänds till oss. Vid omvandlingen till en kod krypteras dina personuppgifter som namn, adress, kreditkortsnummer eller kontoförbindelse av våra säkerhetsservrar. På så sätt kan dina uppgifter eller din information inte läsas av obehöriga under överföringen på nätet. Du kan även mejla till vår kundtjänst och begära att få din användarprofil raderad.
-
Vad är Cookies?
Cookies är initialiseringsfiler för webbläsare. Det är markeringar med hjälp av vilka den centrala datorn (servern) kan se om användaren redan har varit där. Cookies underlättar identifieringen av surfaren och förhindrar upprepad registrering. För att ta bort cookies, gå till ditt operativsystem, sök i den aktuella katalogen efter en cookie som heter RAMEDER och radera den.
-
Får jag garanti på produkter från RAMEDER?
För dig som privatkund gäller naturligtvis den lagstadgade garantitiden på 2 år för alla produkter.
-
Får jag automatiskt ett nyhetsbrev från RAMEDER?
-
Frågor om produkter och teknik
-
Vilken cykelhållare kan jag använda på ett kulhuvud av aluminium?
Alla cykelhållare från MFT, Thule och från Cykell kan monteras på kulhuvuden av aluminium.
-
På vilka bilar kan man använda en bygelkoppling?
Vi tar gärna reda på om det går att sätta en bygelkoppling på din dragbalk. Men för det behöver vi uppgifter om tillverkare, tillverkningsnummer och kontrollmärke på typskylten på din dragbalk.
-
Vilka cykelhållare har RAMEDER i sitt sortiment?
Vi har cykelhållare som kan monteras på dragkroken, på taklasthållare eller på bakluckan. Beroende på modell kan 1 till 4 cyklar transporteras på dem.
-
Vad ska man tänka på när man köper en cykelhållare till dragkroken?
Det är viktigt att kontrollera hur stor stödlast dragkroken är gjord för och vilken stödlast som krävs för den valda cykelhållaren. Dessa uppgifter finns i artikeldetaljerna och i monteringsanvisningen till artikeln. Dragkrokens stödlast får inte överskridas.
Exempel: Du har en dragkrok med 75 kg stödlast och köper en cykelhållare med en egenvikt av 17 kg. Cyklarna som sätts på cykelhållaren får då inte tillsammans väga mer än 58 kg (stödlast - cyklarnas vikt).
Vi har även cykelhållare med nerfällningsmekanism. Här kan man fälla ner cykelhållaren med monterade cyklar på. Då kommer man åt bagageutrymmet på de flesta personbilar.
Vidare kräver många cykelhållare att dragkroken har ett visst minsta D-värde. Dragkrokens D-värde står i monteringsanvisningen eller på dragkrokens typskylt. -
Vad ska man tänka på när man köper en cykelhållare till bakluckan?
Till många skåpbilar, kombi- eller halvkombimodeller erbjuder vi cykelhållare för bakluckan. Om cykelhållaren passar för din bil framgår av monteringsanvisningen eller en rekommendationslista i artikeldetaljerna vid "monteringsanvisning". Vid transport av cyklar på bakluckan får bilens baklyktor inte skymmas. Om det tredje bromsljuset skyms finns det ett extra tredje bromsljus för cykelhållare i vårt sortiment.
-
Vad ska man tänka på när man köper en takmonterad cykelhållare?
Man måste kontrollera vilka taklasthållare (fyrkantsrör eller skenprofiler av aluminium) och vilka mått på hållaren (bredd och höjd) som cykelhållaren passar på. Dessutom får taklasthållarens maximala belastbarhet och taklasten som står i bruksanvisningen inte överskridas.
-
Med vilken vikt kan jag belasta mina taklasthållare?
Taklasthållarens maximala bärlast står i artikeldetaljerna. Dessutom står bilens maximala taklast i bilens bruksanvisning. Bilens taklast får inte överskridas.
-
Kan jag fortsätta använda dragkroken efter en skada baktill på bilen?
Efter en olycka med skador baktill på en bil med dragkrok finns risken att dragkroken kan ha böjts eller att det uppstått sprickor i materialet. Därför måste man av säkerhetsskäl montera en ny dragkrok efter en sådan olycka.
-
Fungerar inte blinkern bak på bilen och på släpet?
Om du har monterat en Top-Tronic elsats och denna felbild uppträder, är orsaken oftast bristande permanent strömförsörjning av tillsatsrelät. Kontrollera detta. Om permanentströmmen till tillsatsrelät fungerar ber vi dig ringa upp oss. Medarbetarna på vår teknik-hotline kommer att hjälpa dig att reda ut problemet.
-
Fanns det ingen C2-kontrollampa i min elsats?
I en relä-elsats ingår det i allmänhet en kontrollampa. Ring till oss om den saknas, så skickar vi den. För Top-Tronic eller databuss-elsatser behövs ingen C2-kontrollampa längre. Därför ingår den heller inte i leveransen.
-
Vad ska jag göra om styrdonet i min elsats brummar?
Då måste man kontrollera om släpet har ett dimbakljus, eftersom styrdonet känner av att det finns ett släp via dimbakljuset. Om släpet saknar dimbakljus måste man eftermontera ett.
-
Vad ska jag göra om allt lyser "för fullt" på diodtestinstrumentet när jag kontrollerar elsystemet?
Diodtestinstrumentet är på grund av för liten strömupptagning inte lämpat för kontrollen. Man måste belasta med 21 Watt. För det erbjuder vi vår ljusbalk.
-
Kan RAMEDER erbjuda elsatser för USA-importerade bilar?
På grund av olikheter i uppbyggnaden av styrdonen för elsystemet och den amerikanska belysningskopplingen har vi inte dem i vårt sortiment.
-
Vilket avstånd måste det vara mellan kulstången och stötfångaren (frirumsmåtten)?
Avståndet från stötfångaren till kulhuvudets mitt måste vara 6, 5 mm. Höjden från marken till kulhuvudets mitt måste vara mellan 35 och 42 cm när bilen är belastad.
-
Vilken cykelhållare kan jag använda på ett kulhuvud av aluminium?